Het is 07.45 uur. De schuifdeuren van de vestiging van Merem Medische Revalidatie aan de Marathonlaan in Almere openen zich langzaam. Fysiotherapeut Ruud Wong Chung stapt naar binnen. Een nieuwe werkdag start, hoewel het voor Ruud niet voelt als werk. Al 30 jaar lang behandelt hij vol overgave talloze kinderen -van peuters tot jong volwassenen- met een fysieke beperking en vaak bijkomende cognitieve problematiek om hun persoonlijke doelen te bereiken. Ruud is een bezige bij. Naast zijn dagelijks werk als fysiotherapeut is hij ook docent en houdt hij zich bezig met wetenschappelijk onderzoek. Hij hoopt aankomend jaar te promoveren op de ondersteuning van eigen regie en zelfmanagement van ouders.
Interdisciplinaire samenwerking
Ruud weet precies wat zijn werk bij Merem zo speciaal maakt. “In ons revalidatiecentrum behandelen we vrijwel alle patiënten interdisciplinair. De hele dag werk ik samen met mijn collega ergotherapeuten, logopedisten maar ook met psychologen en maatschappelijk werkers. Door deze samenwerking kunnen we de behandeling vanuit verschillende invalshoeken benaderen, waarbij we samen één gemeenschappelijk doel hebben: onze patiënten ondersteunen en begeleiden naar een leven met meer mogelijkheden. Dat brengt een uniek saamhorigheidsgevoel. Iedere dag staan we er als een team en dat is heel fijn!”, aldus een trotse Ruud.
Ieder kind verdient een kans
Het vaststellen van een revalidatiedoel is complex. Wat wil het kind, wat zien de ouders graag, zijn er fysieke of cognitieve beperkingen? Ruud heeft hier een uitgesproken mening over: “Ieder kind verdient een kans! Een mooi voorbeeld is een meisje dat in de peutergroep niet kon lopen en praten. Met het behandelteam proberen we altijd alles eruit te halen binnen de wensen en mogelijkheden van het kind. Pas als alle seinen aangeven dat er geen progressie meer mogelijk is, accepteren we dat. Nu is dat meisje 9 jaar en loopt en praat zij. Dat had aanvankelijk niemand verwacht. Prachtig, toch?”
Therapie onder schooltijd
De kindervestiging van Merem in Almere bevindt zich in hetzelfde gebouw als mytylschool De Olivijn. Voor de kinderen, maar ook voor de ouders, is dit fijn omdat school en therapieën naadloos in elkaar overlopen. Ruud vertelt: “Veel kinderen komen hier binnen bij de therapeutische peutergroep (TPG) van Merem en stromen dan door naar het speciaal onderwijs bij De Olivijn. Vervolgens gaan ze naar het voortgezet onderwijs bij De Avonturijn, dat aan de overkant ligt. Tijdens hun hele schoolloopbaan zie ik ze met regelmatige tussenpozen en dan bouw je echt een band met elkaar op. De verstandhouding met de kinderen, maar zeker ook met hun ouders, is is soms best een zoektocht, maar over het algemeen heel goed. Dat is echt een meerwaarde in het revalidatietraject.”
Ondersteuning aan ouders
Juist voor die verstandhouding en de communicatie met de kinderen en hun ouders heeft Ruud speciale aandacht. Ouders moeten tegenwoordig steeds meer de regie nemen over de zorg van hun kind. Vastberaden vertelt Ruud: “In het belang van het kind en de ouders moet er snel en zonder ruis informatie kunnen worden uitgewisseld. Wederzijds respect en vertrouwen zijn hierbij een must. Die eigen regie valt niet altijd mee, want er komt al zoveel af op ouders met een kind die een fysieke of cognitieve beperking heeft.
Duidelijke communicatielijnen
De docent in Ruud kan het niet laten om ook zijn collega’s af en toe te voorzien van een interessante training. “Het feit dat ik ook docent ben, is echt van toegevoegde waarde in mijn dagelijks werk als fysiotherapeut. Ik breng mijn kennis ook graag over. Ik vind het heel belangrijk dat ’wij als behandelaren weten waarom het zo belangrijk is om goed, snel en duidelijk te communiceren met kinderen, maar ook met de ouders, als ik daar iets aan bij kan dragen doe ik dat dus graag. Breed glimlachend sluit Ruud af: “Dat doen we goed bij Merem en daar ben ik trots op!”